08 October 2012

Help Palestine [hidayahnet] TLDM : Program pelupusan abu Al-Quran

 


TLDM : Program pelupusan abu Al-Quran

PROGRAM PELUPUSAN ABU AL-QURAN PERINGKAT NEGERI PAHANG DI TAMBATAN PANGKALAN KUANTAN (TPK)


KUANTAN, 4 Okt – Al-Quran adalah kitab suci umat Islam yang merupakan wahyu diturunkan oleh Allah S.W.T secara berperingkat-peringkat selama 23 tahun kepada Nabi Muhammad S.A.W melalui perantaraan malaikat Jibril. Islam sebagai agama rasmi di Malaysia telah meletakkan kedudukan Al-Quran di tahap tertinggi serta dihormati. Salah satu inisiatif kerajaan adalah dengan mewujudkan Akta Percetakan Teks Al-Quran (APTQ) 1986 yang melindungi percetakan Al-Quran dari sebarang kesalahan dan kesilapan serta ketidakpatuhan terhadap prosedur pelupusan sisa atau bahan yang mengandungi ayat-ayat suci Al-Quran. Oleh yang demikian, pihak Jabatan Mufti Negeri Pahang (JMNP) dan Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran Kementerian Dalam Negeri (KDN) Cawangan Negeri Pahang dengan bantuan beberapa agensi kerajaan telah menganjurkan program pelupusan abu Al-Quran peringkat Negeri Pahang dalam usaha memberi kesedaran kepada masyarakat khususnya di negeri ini. Antara agensi-agensi yang terlibat adalah TLDM, APMM, PDRM, JAS Pahang, JAIP, MUIP, Jabatan Laut Wilayah Timur, MPK, Jabatan Penyiaran Pahang dan wakil-wakil media.

Program ini diadakan di TPK dengan dihadiri oleh Pengarah Kementerian Dalam Negeri Cawangan Pahang, Mufti Negeri Pahang, Panglima Wilayah Laut 1 dan pegawai-pegawai dari agensi terlibat yang dianggarkan seramai 140 orang. Para hadirin berkumpul seawal jam 8.30 pagi di Jeti Operasi TPK bagi mendengar taklimat keselamatan diikuti dengan laungan azan dikumandangkan oleh Kapten Ustaz Mohd Hilmi bin Tumpang dan bacaan doa sebelum pelayaran. Abu Al-Quran yang dianggarkan sejumlah 2 tan dibawa dengan kapal jenis Peronda Generasi Baru milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), KD PAHANG ke kawasan pelupusan pada jarak 7 batu nautika dari TPK untuk proses pelupusan di laut. Sidang media telah diadakan sejurus upacara pelupusan selesai dilaksanakan dan seterusnya para tetamu serta rombongan telah berpeluang merasai pengalaman makan tengahari di atas kapal dengan pelbagai hidangan yang disediakan. Kapal seterusnya tiba di TPK pada jam 1230H.

   

Program ini dilihat telah mencapai objektifnya iaitu menjaga dan melindungi kesucian kitab suci Al-Quran, memberi kesedaran kepada masyarakat terhadap kepentingan pelupusan abu Al-Quran yang mengikut prosedur dan mengukuhkan kerjasama antara agensi-agensi terlibat dalam usaha memartabatkan agama Islam. MAWILLA 1 berasa sangat bersyukur dan berbangga kerana dapat memberi sumbangan yang amat besar dalam menjamin kelancaran program ini. Program dan inisiatif  seperti ini wajar diteruskan di masa hadapan selain menjadi contoh kepada agensi-agensi di negeri-negeri lain di Malaysia.

   

Rujukan 051012/06
Sumber : Perhubungan Awam Markas wilayah Laut 1

()"" ' ) Naim Qlate : http://www.naimqlate.blogspot.com
( ,'o' )") Web Rasmi Raudhah Umrahajj Services http://badalhaji.my/
(,,)(")(") Web Upah Haji http://badalhaji1.blogspot.com/ dan http://badalhaji2u.blogspot.com/

Hari ini adalah PEMBERIAN, manfaatkanlah sebaik-baiknya kerana semulia-mulia hamba ialah yg paling tinggi TAQWAnya. Semalam adalah SEJARAH maka beristighfarlah utknya dan bersyukur atas kurniaan HIDAYAH dari-NYA kerana sebaik-baik ZIKIR adalah ISTIGHFAR dan sebaik2 DOA adalah ALHAMDULILLAH. Esok adalah MISTERI yg pada-NYA terletak angan2 dan sebijak2 manusia ialah yg sentiasa mengingati kematiannya lalu mempersiapkan diri menghadapi kehidupan yg kekal abadi selamanya. Wassalam sahabat group semua, semoga kita semua dibawah rahmat Allah selalu, Amin.

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
Free download [Internet Explorer/Firefox]:
Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

--------------------------------------------------------------------------
**Boycott Israel**Support Palestine**

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your mail delivery settings or email the moderators at hidayahnet-owner@yahoogroups.com with the title "change to daily digest".

--------------------------------------------------------------------------

Affiliates:
iPerintis - eGroup untuk Saintis dan Jurutera Muslim 
http://groups.yahoo.com/group/iperintis/

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Ikram Malaysia                 : http://www.ikram.org.my
Palestinkini Info              : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera      : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                     : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood         : http://ikhwanweb.com
Hidayahnet website             : http://hidayahnet.multiply.com/ 
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment