04 October 2012

Help Palestine [hidayahnet] Responds: Ibubapa Mengapa Perlu Berikan Kasih sayang, pelukan kepada anak-anak??

 



Alhamdulilah, syukur kepada Allah SWT yang telah memberi nikmat iman, islam, kekayaan jiwa dan ketenangan dalam meneruskan kehidupan. Terlebih dahulu maaf di pohon kerana lewat maklum balas soalan semua akhwat yang bertanya mengapa perlu berikan, kasih sayang, pelukan untuk anak-anak. 
 
Pelukan, belaian kasih sayang  yang tulus kerana Allah kepada anak-anak memberi kekuatan kepada anak-anak terutamanya apabila mereka semakin dewasa.
 
Kadangkala anak-anak akan rasa lemah lebih-lebih apabila mereka di uji dengan masalah (pelajaran, kerjaya, rumahtangga dan sebagainya) tetapi apabila ibubapa berikan belaian kasih sayang, pelukan maka  ia beri inspirasi, kekuatan spritual, rohani, emosi kembali kepada anak-anak).

Ramai diantara ibubapa yang lalai dan  terus melakukan kesilapan, anggap perkara ini tidak perlu lagi diberi apabila anak-anak yang semakin dewasa, sudah berumahtangga. Walhal perkara ini amat penting.
 
Ingatlah apabila kita tidak sayang kepada anak-anak, akan datang perkara ini akan berlaku kepada kita apabila  usia semakin senja.  Anak-anak juga tidak akan ada sifat kasih sayang kepada ahli  keluarga.
 
Kesibukan ibubapa hingga lupa berikan kasih sayang, belaian, perhatian kepada anak-anak akan dibayar dengan "cash" oleh Allah SWT. Harta berharga dengan memperolehi anak-anak yang solih dan soliha. Kaya kita macam mana pun, takkan bermakna jika jiwa kita kosong, hati sentiasa resah. Anak-anak merupakan anugerah Allah kepada kita.
 
Justeru carilah masa untuk berikan kasih sayang, perhatian kepada mereka hatta anak angkat sekali pun.
 
Alhamdulilah, disini saya mendapat lagu yang sangat menyentuh hati dalam blog kegemaran saya. Luahan hati seorang anak yang tulus terhadap ibu, ummi, mama.
 
Untungnya  mereka yang mempunyai ibu, umi, mama lagi.. Hargailah antara satu sama lain. Semoga terbuka hati, minda kita semua betapa penting kasih sayang, belaian dan perhatian ibubapa terhadap anak-anak, dan  kasih sayang anak-anak kepada ibubapa, waallahhualam.
 
"Ibu kaulah cinta kasihku, terima kasih ku takkan  pernah terhenti. Kau matahari yang telah menyinar hidupku.. terima kasih ibu, ummi, mama kerana melahirkan ku membawa ku melihat ciptaan Tuhan."  
 
 
 
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/h2dz5atF4Ig" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
 
 
 
 
 



__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
Free download [Internet Explorer/Firefox]:
Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

--------------------------------------------------------------------------
**Boycott Israel**Support Palestine**

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your mail delivery settings or email the moderators at hidayahnet-owner@yahoogroups.com with the title "change to daily digest".

--------------------------------------------------------------------------

Affiliates:
iPerintis - eGroup untuk Saintis dan Jurutera Muslim 
http://groups.yahoo.com/group/iperintis/

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Ikram Malaysia                 : http://www.ikram.org.my
Palestinkini Info              : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera      : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                     : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood         : http://ikhwanweb.com
Hidayahnet website             : http://hidayahnet.multiply.com/ 
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment