15 March 2013

Help Palestine [hidayahnet] Lahad Datu, adakah ini dikira menghina pasukan keselamatan?

 


Nampaknya ramai yang nak jadi pakar dan jaguh isu Lahad Datu. Saya bukan pakar, saya bukan tentera, saya cuma anak bekas tentera yang biasa ke hulu ke hilir dengan Dart Herald, Caribou, Charlie, F28, KD Hang Tuah, V100, lori 3 tan, SLR, M16, Browning. Kepada mereka yang ingin mengulas isu ketenteraan ini secara luaran eloklah rujuk majalah ketenteraan untuk mengetahui asas.
 
Semasa 16 RAMD berpindah dari Kem Pengkalan Chepa, Kelantan ke Miri,  Sarawak, hampir keseluruhan batalion bersama keluarga dipindahkan dengan jet eksekutif F28 milik TUDM (Air Asia belum ada masa tu). Memang hebat juruterbang F28 tersebut.
 
Malangnya tidak banyak laman web di Malaysia yang berkisar isu ketenteraan, tidak seperti negara jiran kita serta negara barat lain.
 
Artikel di bawah ini ditulis oleh seorang wartawan yang pakar dalam isu ketenteraan. Marhalim Abas yang selalu keluar artikel dalam akhbar Malay Mail.
 
Saya rasa kalau petikan artikel yang ditulis oleh beliau ini diulas oleh rakyat, lebih-lebih lagi pemimpin PKR atau PAS, kemungkinan besar akan banyak repot polis akan dibuat.
 
Baik, saya hanya menterjemahkan apa yang Marhalim tulis. Samada benar atau tidak, mungkin KEMENTAH boleh beri komen. (Mungkin terjemahan saya tidak tepat, harap perbetulkan).
 
1. Imej yang menjadi perhatian dalam Ops Daulat adalah gambar kuda tua helikopter Nuri.
 
2. Semasa Ops Daulat kita dapat perhatikan kekurangan sistem pertahanan diri dan lain-lain kemudahan logistik untuk tentera. Kekurangan topi kalis peluru, jaket pelindung dan kem mudah alih adalah memalukan. Ianya tidak menjadi isu kepada pemimpin kita, yang suka bergambar dengan para tentera yang bertugas di sana.
 
3. Kebanyakan kem-kem di Sabah adalah terletak di kawasan bandar dan anggota tentera yang ditugaskan dalam Ops Pasir sebelum ini tinggal dalam keadaan yang primitif.
 
Sekali lagi , saya hanya menterjemahkan apa yang ditulis oleh Marhalim Abas, seorang yang mempunyai banyak pengalaman menulis artikel ketenteraan. Samada benar atau tidak, KEMENTAH boleh beri komen. Tak perlulah nak buat ratusan repot polis. Kita nak bantu ATM dan PDRM , bukannya nak berperang buat repot polis.
 
Rozmal bin Malakan http://rozmal.blogspot.com
 
Things for Sabah SSA
Marhalim Abas March 10, 2013 Malaysian Defence
 
SHAH ALAM: Its interesting to note one of the most enduring images of the on-going Ops Daulat are those of our old workhorse, the Nuri.
 
During Ops Daulat we also becoming uncomfortably aware of the lack of self protection systems and other logistic facilities for our deployed troops. The lack of ballistic helmets, body armour and expeditionary camps are embarrassing, to say the least. It was not an issue to our leaders however, who gladly posed for pictures with the deployed troops.
 
Another part of the equation are comfortable and secure camps. Most of the camps in Sabah are located in towns and troops deployed for Ops Pasir are living in austere conditions.
 

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
Free download [Internet Explorer/Firefox]:
Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

--------------------------------------------------------------------------
**Boycott Israel**Support Palestine**

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your mail delivery settings or email the moderators at hidayahnet-owner@yahoogroups.com with the title "change to daily digest".

--------------------------------------------------------------------------

Affiliates:
iPerintis - eGroup untuk Saintis dan Jurutera Muslim 
http://groups.yahoo.com/group/iperintis/

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Ikram Malaysia                 : http://www.ikram.org.my
Palestinkini Info              : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera      : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                     : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood         : http://ikhwanweb.com
Hidayahnet website             : http://hidayahnet.multiply.com/ 
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment