05 March 2013

Help Palestine [hidayahnet] Krisis Ummat Islam - Sabah Sulu

 

Salam

Hadits Shahih Bukhari ke-31:

Dari Al-Ahnaf bin Qais bahwa ia berkata :

"Pada suatu ketika saya hendak pergi menolong seseorang yang sedang berkelahi.

Secara kebetulan saya bertemu Abu Bakar, ia pun berkata,

"Mau ke mana kau?"

 Kujawab,

"Aku akan menolong orang itu."

Ia berkata lagi,

"Kembalilah! Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda,

"Apabila dua orang muslim berkelahi dan masing-masing mempergunakan pedang maka si pembunuh dan yang terbunuh, keduanya masuk neraka."

Aku bertanya,

"Hal itu bagi pembunuh, bagaimana dengan yang terbunuh?"

Beliau menjawab,

"Karena orang yang terbunuh itu juga berusaha untuk membunuh saudaranya."

http://www.bersamadakwah.com/2011/11/hadits-31-dua-muslim-yang-saling.html

Moga2 pertumpahan darah sesama Islam tidak berpanjangan.. Aamiiin....

WAllahua3lam
Wassalam
HIzamri


==========================================================

http://naimqlate.blogspot.com/2013/03/serangan-ofensif-dari-pelbagai-sudut.html

Serangan ofensif dari pelbagai sudut



Sabah diceroboh
LAHAD DATU - Pasukan keselamatan melancarkan serangan ofensif ke atas penceroboh kumpulan bersenjata di Kampung Tanduo, Lahad Datu pada 7 pagi ini.
  
Gerakan ke atas penceroboh dimulakan kira-kira pukul 7 pagi dengan serangan udara.

Pada awalnya kedengaran bunyi jet mengisi ruang udara kampung itu diikuti dengan bunyi tiga letupan setengah jam kemudian.

Bernama melaporkan serangan ofensif udara dilakukan jet pejuang F18 dan Hawk diikuti mortar dan gerakan di darat oleh anggota tentera.

Pasukan komando di barisan hadapan yang mengepung kawasan itu dilihat merapati kawasan perkampungan diikuti dengan Pasukan Gerakan Am.

Serangan yang dilancarkan oleh pasukan keselamatan negara ke atas kumpulan penceroboh di Lahad Datu menyaksikan letupan kedengaran dari pelbagai sudut.

"Kedengaran letupan dan bunyi tembakan bertali arus yang dilepaskan oleh polis Malaysia dan pasukan tentera ke atas penceroboh yang juga dilaporkan terus menyerang," petik laman web The Star Online.

Serangan di antara dua pihak itu bermula pagi Jumaat lalu selepas pihak berkuasa Malaysia mula menghampiri kawasan yang ditakluk oleh penceroboh bersenjata yang juga merupakan pengikut Sultan Sulu.

Sebelum berlaku serangan, kerajaan Malaysia telah memberi amaran kepada penceroboh bersenjata supaya meninggalkan Lahad Datu dengan aman dan memberi tempoh sehingga tengah malam Selasa lalu tetapi arahan tidak dihiraukan.

Jurucakap Sultan Sulu, Abraham Idjirani berkata 12 tentera mereka maut dalam serangan Jumaat lalu manakala dua orang anggota polis Malaysia maut.

Beliau turut berkata Ahad lalu, pihak polis Malaysia membunuh seorang imam dan empat orang anaknya sehingga menyebabkan penduduk Filipina di Lahad Latu melancarkan serangan ke atas pihak polis dan angkatan tentera.

Kerajaan Malaysia turut menghantar pasukan tentera semalam bagi menambah jumlah kekuatan dan benteng bagi Malaysia di daerah konflik itu.

The Star Online turut melaporkan yang situasi di Tanjung Labian, terletak kira-kira tujuh kilometer dari kampung Tanduo dikawal ketat oleh pasukan tentera diraja dan tentera udara Malaysia.


======================================================

http://naimqlate.blogspot.com/2013/03/pasukan-keselamatan-msia-lancar.html

Kronologi Pasukan Keselamatan Malaysia Lancar Serangan Terhadap Kumpulan Bersenjata Sulu




 

 Sebuah hilikopter Nuri membawa anggota komando ke medan pertempuran menghadapi penceroboh dari Selatan Filipina di Kampung Tanduo. Foto BERNAMA


LAHAD DATU : Berikut adalah kronologi serangan yang dilancarkan oleh pasukan keselamatan Malaysia sejak awal pagi Selasa bagi mengusir baki kumpulan bersenjata Sulu :



11.26 pagi: Panglima Angkatan Tentera Malaysia berkata, bom digunakan ke atas musuh bagi memastikan keselamatan tentera Malaysia.

11.23 pagi: KPN: Zon pertempuran seluas 4 kilometer di Kampung Tanduo.

11.16 pagi: Operasi membanteras kumpulan bersenjata sulu diteruskan. Pasukan keselamatan melakukan pemeriksaan dari rumah ke rumah. Status kematian atau kecederaan musuh pada ketika ini masih belum diketahui.

11:15 pagi: Ketua Polis Negara berkata, tiada kematian atau kecederaan yang berlaku di kalangan tentera Malaysia dalam serangan terhadap "pengganas" Sulu.

10.58 pagi: Media diberitahu bahawa ia adalah taklimat media. Ketua Polis Negara tidak akan menjawab sebarang soalan.

10.50 pagi: Ketua Polis Negara tiba di Hotel Felda Residence. Media bersedia untuk sidang akhbar.

10.50 pagi: Kudat daerah di utara Sabah masih selamat daripada penceroboh dan keadaan terkawal. Bagaimanapun, polis mengambil langkah berjaga-jaga bagi memastikan keselamatan pegawainya dan orang awam di sana.


Seorang anggota keselamatan berkawal dekat ladang kelapa sawit Imbara Budi bagi menyekat sebarang penyusupan pihak penceroboh di kawasan itu dekat Lahad Datu. Foto BERNAMA



10.45 pagi: Perniagaan di Kota Kinabalu berjalan seperti biasa walaupun sebahagian pasar raya telah kehabisan bekalan beras. Polis bandar mengingatkan orang ramai supaya tidak mendengar khabar angin kerana "ia semuanya adalah penipuan" dan situasi di sini sejak beberapa hari lalu adalah terkawal tanpa sebarang insiden yang berlaku berkaitan dengan kes di Lahad Datu.

10.45 pagi: Kira-kira pekerja ladang dilihat di tepi jalan di Felda Sahabat. Mereka berada di sana selepas mendengar letupan sejak pukul 7 pagi.

10.40 pagi: Perniagaan di Sandakan berjalan seperti biasa dan polis memberitahu orang awam untuk tidak mendengar khabar angin dan mendapatkan pengesahan daripada polis dengan menghubungi 089 212 222.

10.34 pagi: Ketua Polis Negara dan Pesuruhjaya Polis Sabah telah menunda sidang media dari pukul 9.30 pagi ke 11 pagi di Felda Sahabat di mana pengamal media sedang menunggu kenyataan mengenai apakah yang berlaku di kampung Tanduo.

10.20 pagi: Unit polis forensik memasuki kawasan Felda Sahabat dari Lahad Datu.
10.00 pagi: Hospital di Tungku tutup dan seorang penduduk kampung berkata, satu halangan telah diletakkan bagi melarang orang ramai memasuki bandar itu.



9.50 pagi: Banyak ambulans dihantar dari Tawau. Pengamal media dilarang memasuki kawasan Felda 16 dekat bandar Cenderawasih.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein memaklumkan Perdana Menteri menerusi panggilan telefon mengenai perkembangan operasi yang dilancarkan oleh pasukan keselamatan Malaysia di Lahad Datu
 
9.45 pagi: Kira-kira 300 penduduk kampung di balai raya Tanjung Labian meminta makanan apabila mereka tidak mendapatkannya sejak malam Isnin. Mereka menyelamatkan diri dari Tanjung Batu selepas mendengar terdapat laporan mengenai penceroboh bersenjata.


Anggota komando Angkatan Tentera Malaysia menaiki helikopter Nuri untuk dihantar menggempur penceroboh di Kampung Tanduo dekat Tungku, Lahad Datu. Pasukan keselamatan Malaysia pada pagi Selasa melancarkan serangan keatas penceroboh bersenjata dari Selatan Filipina yang berkubu di Kampung Tanduo. Foto BERNAMA



 
8.30 pagi: Trak tentera dilihat memasuki kawasan itu. Skuad elit tentera dan polis berada di darat dan dipercayai terlibat dalam tembak-menembak dengan lelaki bersenjata.

7.30 pagi: Sekurang-kurangnya enam letupan berterusan didengari dan wartawan di resort Sahabat 16 berkata, jet kembali terbang rendah.


7 pagi: Beberapa jet pejuang melalui kampung Tanduo, diikuti dengan tembakan meriam.

LAHAD DATU: Serangan pada waktu subuh dilakukan bagi mengusir baki kumpulan bersenjata Sulu, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Selasa, dalam satu kenyataan ringkas.

Jet pejuang pada awal pagi Selasa mulai terbang rendah melalui kumpulan bersenjata yang mengepung kampung Tanduo sejak 9 Februari.

Letupan berterusan didengari apabila polis dan tentera mengambil langkah menentang lelaki bersenjata yang dilaporkan membuat tembakan kembali.

Keadaan di sekitar Tanjung Labian, kira-kira 7 kilometer dari kampung Tanduo di Felda Village 17 begitu tegang dengan lebih 300 penduduk kampung berkumpul di balai raya yang mendengar letupan.


======================================================

Menurut laporan Manila Buletin Publishing Corporation (mb.com.ph), pengasas MNLF Nur Misuari mendakwa tentera Sulu ke Sabah selepas mendengar janji dari Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak.

Menurut laporan bertarikh 21 Februari  2013 bertajuk "Don't Harm Sultan's Men, Nur Warns Malaysia", Misuari berkata, ketika beliau di Jolo, Sulu  beliau terdengar bahawa adik kepada Sultan Jamalul Kiram III, Agbimuddin Kiram telah merentas lautan kerana mereka telah dijanjikan untuk ditempatkan di Sabah.

http://www.ibnuhasyim.com/2013/03/bukti-umnodr-mnajib-sama-pengganas-ldatu.html

======================================================

The Sultan of Sulu Sultan Jamalul Kiram III has sent a letter to Malaysian Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak saying that his followers went "to Sabah to live in peace".

The sultan's spokesperson Abraham Idjirani told the Philippine Daily Inquirer on Saturday that the letter was sent four days ago.

"The letter said (the Sultan is) pledging to the government of Malaysia that the brother of the Sultan, Rajah Mudah Agbimuddin, will not take any violent step, except if they will be forced to fight against the military of Malaysia. But they will not make the first move," Idjirani said.

"In fact, the order is to point the barrel of their arms to the ground as proof that there is truth to what they said that they came to Sabah to live in peace," he added.

Idjirani also told the Philippine Inquirer that the Kiram family had sent a letter to the United Nations Commission on Human Rights asking it to look into the reported food blockade implemented by Malaysia against Agbimuddin and his followers.

http://news.abnxcess.com/2013/02/sultan-of-sulu-sends-letter-to-najib-saying-his-followers-went-to-sabah-to-live-in-peace/

======================================================

Don't Harm Sultan's Men, Nur Warns Malaysia

MANILA, Philippines --- Moro National Liberation Front (MNLF) founding Chairman Nur Misuari yesterday appealed to Malaysia to settle the Sabah standoff peacefully and warned that his group will come to the aid of Sultan Jamalul Kiram III's followers if blood spills.

"I hope they will not harm them. They (Kiram's followers) are our brothers.

If one drop of their blood is spilled, we might be forced to come to their aid," Misuari said.

"Please don't touch them, give them a friendly and brotherly treatment," Misuari appealed.

Misuari was in Zamboanga City yesterday for the MNLF leadership meeting, which he said was attended by some 2,000 leaders from across Mindanao to discuss various issues facing the Bangsamoro people.

When he was in Jolo, Sulu, over the week, Misuari said that what he heard was that the group of the Crown Prince Rajah Muda Agbimuddin Kiram, younger brother of Kiram, crossed the sea to the island because they were allegedly promised to be settled in Sabah by Prime Minister Dato Seri Haji Mohammad Najib bin Tun Haji Addul Razak.

Misuari appealed to the prime minister to exercise prudence in dealing with the people of the sultan.

"This should be handled by cooler heads," he said, adding it would also be good to await the coming election in April in Malaysia to see who will be the new prime minister.

Misuari also said the group of Rajah Muda could have gone to Sabah to show their impatient over their claim.


http://mb.com.ph/articles/394999/don-t-harm-sultan-s-men-nur-warns-malaysia#.UTQfQTfuzaE

======================================================

======================================================

======================================================

======================================================

======================================================

======================================================

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
Free download [Internet Explorer/Firefox]:
Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

--------------------------------------------------------------------------
**Boycott Israel**Support Palestine**

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your mail delivery settings or email the moderators at hidayahnet-owner@yahoogroups.com with the title "change to daily digest".

--------------------------------------------------------------------------

Affiliates:
iPerintis - eGroup untuk Saintis dan Jurutera Muslim 
http://groups.yahoo.com/group/iperintis/

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Ikram Malaysia                 : http://www.ikram.org.my
Palestinkini Info              : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera      : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                     : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood         : http://ikhwanweb.com
Hidayahnet website             : http://hidayahnet.multiply.com/ 
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment