12 March 2013

Help Palestine [hidayahnet] 5 tahun Wakil Rakyat N.Sembilan korbankan RM3.24 juta demi rakyat

 

Sedar tak sedar 26 Mac 2013 ini sudah 5 tahun perkhidmatan 36 orang wakil rakyat di Negeri Sembilan. Antara langkah pertama yang dilakukan oleh Menteri Besar Negeri Sembilan apabila Pakatan Rakyat memenangi 15 kerusi DUN pada tahun 2008 ialah memotong RM1500 elaun Pusat Khidmat Masyarakat.
 
Ini bermakna selama ini 1 orang wakil rakyat dari PAS, 4 orang wakil rakyat dari PKR, 10 orang wakil rakyat dari DAP dan selebihnya dari BN menguruskan Pusat Khidmat Masyarakat, menyewa premis Pusat Khidmat Masyarakat, serta membayar elaun kepada pegawai di Pusat Khidmat Masyarakat menggunakan wang mereka sendiri serta hasil sumbangan dari orang ramai.
 
Ini bermakna sekurang-kurangnya RM90,000 telah berjaya dikumpulkan dan diagihkan oleh setiap wakil rakyat untuk menguruskan sebuah Pusat Khidmat Masyarakat untuk tempoh 5 tahun.
 
Persoalannya sekarang ialah penjimatan RM1500 setiap bulan, berjumlah RM90,000 setiap DUN, berjumlah RM3.24 juta untuk seluruh N.Sembilan yang menurut Menteri Besar akan digunakan untuk kebajikan, adakah RM3.24 juta tersebut benar-benar disalurkan untukj tujuan kebajikan?
 
Jika RM3.24 juta tersebut disalurkan untuk tujuan kebajikan, adakah agihannya sama rata untuk setiap DUN?
 
Potong Elaun Pusat Khidmat Masyarakat RM 1500
 
SEREMBAN 3 April 2008   Semalam Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan mengumumkan kerajaan negeri akan memotong elaun pengurusan pejabat sebanyak RM1,500 dalam salah satu pakej daripada 36 ADUN serta merta.
 
Langkah itu, bagi membolehkan kerajaan melakukan penjimatan, sementara wang terkumpul sebanyak RM648,000 setahun itu akan digunakan untuk kepentingan dan kebajikan rakyat.
 
ADUN Sikamat dari PKR, Aminuddin Harun menjelaskan, sekiranya betul wang itu akan digunakan untuk kebajikan, beliau setuju dengan pemotongan elaun itu.
 
''Bagaimanapun, kami hendak tahu, wang tersebut disalurkan di mana dan bagaimana ia diagihkan.
Pendapat Aminuddin disokong ADUN Paroi, Mohamad Taufek Abd. Ghani dari Pas dengan menjelaskan adalah wajar elaun itu dikekalkan kerana pembangkang memerlukan sumber berkenaan untuk membolehkan rakyat bertemu wakil rakyat di pejabat."
 
''Jika benar kerajaan negeri melakukan ini untuk langkah berjimat cermat, kita alu-alukan."
 
''Bagaimanapun, kami mahu tahu rasional dan untuk siapa wang itu akan diberikan."
 
ADUN Bukit Kepayang, Cha Kee Chin dari DAP berpendapat, kerajaan negeri boleh mendapatkan saluran lain untuk membantu rakyat, bukan melalui RM1,500 daripada wang wakil rakyat.
 
''Kita tidak menyoalkan faktor kebajikan tetapi kerajaan boleh mencari saluran lain untuk mendapatkan wang untuk diberikan kepada rakyat. Tetapi kami terpaksa menerima keputusan ini kerana ia diarah oleh kerajaan,'' ujarnya..
 

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
Free download [Internet Explorer/Firefox]:
Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

--------------------------------------------------------------------------
**Boycott Israel**Support Palestine**

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your mail delivery settings or email the moderators at hidayahnet-owner@yahoogroups.com with the title "change to daily digest".

--------------------------------------------------------------------------

Affiliates:
iPerintis - eGroup untuk Saintis dan Jurutera Muslim 
http://groups.yahoo.com/group/iperintis/

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Ikram Malaysia                 : http://www.ikram.org.my
Palestinkini Info              : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera      : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                     : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood         : http://ikhwanweb.com
Hidayahnet website             : http://hidayahnet.multiply.com/ 
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment