13 August 2012

Re: Help Palestine [hidayahnet] Kos Pentadbiran PTPTN Keterlaluan?

 


Saya pun mengalami situasi yang sama.dinasihatkan peminjam PTPTN buat semakan detail dahulu sebelum buat bayaran. ini bertujuan untuk mengetahui kadar kos pentadbiran yang dikenakan SETIAP BULAN.
contoh kes sy sendiri. kos pentadbiran saya sebulan adalah RM83.00.kadar ini akan bermula pd bulan pertama selepas semester akhir anda berakhir.(if tak kerja lagi, n tak byr, maka interest jalan dan makin naik "kiraan interest mengikut baki akhir').
experience sy,mula sy buat byran RM50 shj,tak keje lagi..then next month sy dah start tgk detail,risau bayaran tak key in, unfortunately, balance bertambah walau pun dah bayr.ini disebabkan kos pentabdiran sy RM83.so sy berhutang lagi kos pntdbirn tersbut.for now, kena bayar more then kos pentadbiran tu, baru pinjaman pokok bergerak. unless hutang tak habis2..
so try la untuk byr sebyk mungkin, boleh cut kos pentadbiran tu bulan ke bulan.
 
:( :(
 
From: "Suara@yahoo.com" <Suara@yahoo.com>
To: Ikhwanul Muslimun <hidayahnet@yahoogroups.com>
Sent: Wednesday, 8 August 2012 5:21 PM
Subject: Help Palestine [hidayahnet] Kos Pentadbiran PTPTN Keterlaluan?

 
Ada sesiapa boleh sahkan artikel di bawah ini mengenai kos pentadbiran PTPTN yang keterlaluan, begitu banyak kadar bunga (riba) seperti Along? Ada yang bayar balik pinjaman PTPTN RM150 sebulan, RM70 dari jumlah tersebut ialah untuk kos pentadbiran. Ada yang bayar balik RM63 sebulan, RM50 adalah untuk kos pentadbiran. Jika benar dakwaan di atas, apa pandangan para Mufti dan Majlis Fatwa Kebangsaan dalam isu ini?
 
***********
Sekarang Baru Paham Kenapa Mansuh PTPTN
July 25, 2012
 
Yang ramai tak berpuas hati adalah KOS PENTADBIRAN akan sentiasa jalan selagi belum abis bayar pinjaman PTPTN. Ramai adik adik kita yang kat Universiti tu tak akan baca betul betul syarat perjanjian, termasuk aku. Okey itu PTPTN menang.
 
Contoh: Kos pentadbiran bagi pinjaman Diploma dan Ijazah RM70 sebulan. Jika setiap bulan anda membayar RM150 maka hanya RM80 akan di tolak dari jumlah pinjaman itu. Sumber : http://akubypojie.blogspot.com/2012/07/sekarang-baru-paham-kenapa-mansuh-ptptn.html
 
***********
PTPTN Dan Kos Pentadbiran
 
Ya, entri 1 Januari 2012 berkisar kepada kekecewaan aku terhadap PTPTN. Aku dah start bayar balik pinjaman tuh. Dan untuk tahun pertama bayaran ni , hanya RM 63 sebulan. Sikit bukan?
 
Ok, yang buat jantung aku nak gugur ke bumi malaysia terchenta sangat ni, selepas di tolak 3% kos pentadbiran yang megarut sangat tuh, Aku hanya membayar Rm10 setiap bulan untuk duit pinjaman yang aku dah guna masa study dulu. Lagi RM 53 adalah untuk kos pentadbiran. Sumber : http://conteng-cakarayam.blogspot.com/2012/01/ptptn-dan-kos-pentadbiran.html


__._,_.___
Recent Activity:
Free download [Internet Explorer/Firefox]:
Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

--------------------------------------------------------------------------
**Boycott Israel**Support Palestine**

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your mail delivery settings or email the moderators at hidayahnet-owner@yahoogroups.com with the title "change to daily digest".

--------------------------------------------------------------------------

Affiliates:
iPerintis - eGroup untuk Saintis dan Jurutera Muslim 
http://groups.yahoo.com/group/iperintis/

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Ikram Malaysia                 : http://www.ikram.org.my
Palestinkini Info              : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera      : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                     : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood         : http://ikhwanweb.com
Hidayahnet website             : http://hidayahnet.multiply.com/ 
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment