26 August 2012

Help Palestine [hidayahnet] Mercun bola harus dikategori sebagai bahan senjata api

 

Mercun bola adalah umpama bom atau jerangkap samar sepertimana yang berlaku di Afghanistan dimana pihak musuh telah menaburkan pelbagai jerangkap samar dalam bentuk mainan yang menyebabkan kanak-kanak di sana cedera parah atau terbunuh. Mercun bola adalah amat merbahaya kerana ianya dibalut dengan plastik keras yang bertindak sebagai serpihan bom (sharpnel) yang boleh menembus mata, kulit dan daging apabila meletup.

Pada pandangan saya mercun bola ini harus dikategorikan sebagai bahan senjata api dan diletak di bawah Seksyen 8, Akta Senjata Api 1971 yang sabit kesalahan boleh membawa hukuman penjara tidak lebih 14 tahun dan sekurang-kurangnya enam sebatan agar sesiapa sahaja yang memiliki, mengedar atau menjual mercun bola akan dikenakan hukuman yang berat.

Budak hilang dua jari
25 Ogos 2012

SUNGAI PETANI - Keinginan seorang budak lelaki untuk bermain mercun membawa padah apabila dua jari kirinya terpaksa dipotong akibat terkena letupan mercun bola dalam kejadian di Taman Desa Bidara, Kuala Ketil dekat sini Rabu lalu.
Kejadian pada pukul 5 petang itu berlaku ketika Wan Muhammad Anas Amar Rosyam, 10, menyalakan api pada sumbu sebiji mercun bola yang ditemui tidak jauh dari rumah sebelum ia meletup di tangan.
Menurut Moh Rosyam Hanafiah, 39, ketika kejadian, dia menghadiri majlis kenduri kahwin di rumah jiran dan dimaklumkan mengenai kejadian itu oleh penduduk perumahan terbabit.
"Saya terus bergegas pulang ke rumah dan melihat muka anak sulung saya berlumuran darah manakala beberapa jari tangan kiri hancur," katanya ketika ditemui di Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) di sini semalam.

__._,_.___
Recent Activity:
Free download [Internet Explorer/Firefox]:
Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

--------------------------------------------------------------------------
**Boycott Israel**Support Palestine**

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your mail delivery settings or email the moderators at hidayahnet-owner@yahoogroups.com with the title "change to daily digest".

--------------------------------------------------------------------------

Affiliates:
iPerintis - eGroup untuk Saintis dan Jurutera Muslim 
http://groups.yahoo.com/group/iperintis/

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Ikram Malaysia                 : http://www.ikram.org.my
Palestinkini Info              : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera      : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                     : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood         : http://ikhwanweb.com
Hidayahnet website             : http://hidayahnet.multiply.com/ 
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment