20 January 2012

Help Palestine [hidayahnet] Pekerja Islam dilarang dari Solat Jumaat?

 

Dari Blog PAS Miri, Sarawak - Jumaat, 20 Jan 2012 .
 
Baru-baru ini kita mendapat maklumat dan aduan dari orang ramai, terdapat sesetengah syarikat swasta yang melarang pekerja Islam dari mengejarkan solat jumaat. Sekiranya perkara ini berlaku terhadap pekerja Islam dalam syarikat tersebut, kita minta mereka yang mempunyai masalah yang sama, boleh melapor terus ke pejabat buruh atau kepada pihak yang berkuasa untuk diambil tindakan.
 
Kita juga nasihatkan kepada pekerja Islam dan bukan Islam sekiranya berlaku diskriminasi di tempat mereka bekerja, mereka boleh melapor perkara tersebut kepada pejabat buruh di tempat masing-masing.
 
Pihak PAS juga boleh memberi kerjasama kepada pengadu sekiranya diperlukan.
 
Kita tidak mahu ada pihak tertentu dalam syarikat yang lebih pentingkan urusan perniagaan dan mendapat keuntungan semata-mata, sehingga menyekat kebebasan beragama pekerja mereka dalam negara ini.
 
Melarang pekerja mereka dari mengamalkan ajaran agama masing-masing seperti yang termaktub dalam perlembagaan Malaysia adalah satu kesalahan terkecuali mereka melanggar displin dan peraturan syarikat yang telah ditetapkan.
 
Tiada siapa pun boleh menyekat dengan sewenang-wenangnya kebebasan beragama seseorang pekerja dalam negara ini kerana kalau sesiapa atau syarikat yang cuba menyekat pekerjanya dari melakukan suruhan agama mereka, maka kita mendesak pihak yang berkuasa hendaklah bertindak segera menghentikan diskriminasi kaum pekerja di negara ini.
 
Kita mahu semua pihak dapat bekerjasama dengan semua kaum tanpa ada sebarang perasaan prejudice antara kaum dan agama.
 
Pihak majikan perlu memberi sedikit kelonggaran terhadap pekerja Islam yang hendak mengerjakan solat Jumaat sebab solat Jumaat adalah wajib bagi umat Islam selagi mereka tidak ada keuzuran atau halangan.
 
Kita mendesak pihak kerajaan agar sentiasa memantau syarikat tempatan dan asing yang menggunakan tenaga kerja umat Islam supaya tidak berlaku kes diskriminasi di tempat kerja dimana mereka dilarang dari mengerjakan solat jumaat.
 
Sesiapa saja yang melanggar perlembagaan perlu di ambil tindakan sewajar agar tidak berlaku lagi unsur-unsur perkauman yang boleh mencetuskan huru hara dalam Negara ini.
 PAS akan sentiasa bersama membantu menangani masalah rakyat tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.
 
Jofri Jaraiee
PAS Miri

__._,_.___
Recent Activity:
Free download [Internet Explorer/Firefox]:
Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

--------------------------------------------------------------------------
**Boycott Israel**Support Palestine**

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your mail delivery settings or email the moderators at hidayahnet-owner@yahoogroups.com with the title "change to daily digest".

--------------------------------------------------------------------------

Affiliates:
iPerintis - eGroup untuk Saintis dan Jurutera Muslim 
http://groups.yahoo.com/group/iperintis/

Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Ikram Malaysia                 : http://www.ikram.org.my
Palestinkini Info              : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera      : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                     : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood         : http://ikhwanweb.com
Hidayahnet website             : http://hidayahnet.multiply.com/ 
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment