18 January 2012

Help Palestine [hidayahnet] Iran jual pesawat mainan Amerika Syarikat

 

Pada Disember 2011 pasukan keselamatan Iran telah berjaya menawan sebuah pesawat tanpa juruterbang yang paling canggih milik Amerika Syarikat yang tidak boleh dikesan oleh radar iaitu pesawat Drone RQ-170 Sentinel. Kerana kecanggihan pesawat ini dan bilangannya yang amat terhad, bukan tentera Amerika yang mengendalikan pesawat ini, tapi hanya boleh dikendalikan oleh CIA.
 
Walaubagaimana pun , secanggih-canggih teknologi Amerika, tentera Iran telah berjaya memintas pesawat ini dengan teknologi elektronik mereka yang akhirnya mereka dapat menawannya tanpa sebarang kerosakan.
 
Amerika Syarikat meminta Iran mengembalikan pesawat tersebut kerana ianya mempunyai banyak maklumat risikan , juga maklumat teknologi pesawat itu sendiri.
 
Tapi Iran akan memulangkan pesawat tersebut dalam bentuk replika pesawat mainan ke Presiden Amerika di Rumah Putih. Bukan itu sahaja, Iran juga akan menjual replika pesawat mainan RQ-170 ini kepada orang ramai pada harga sekitar RM12 sebuah.
 
AS Minta Pesawat Mata-mata, Iran Berikan Mainan
Selasa, 17 Januari 2012
 
Foto : Pesawat mata-mata AS yang jatuh di Iran (AP)
 
TEHERAN - Radio lokal Iran melaporkan, negaranya akan memberikan Amerika Serikat (AS) mainan yang bentuknya sama seperti pesawat mata-mata AS yang jatuh di Iran pada Desember 2011 lalu.
 
Mainan berbentuk pesawat RQ-170 Sentinel akan dikirim ke Gedung Putih sebagai respons dari permintaan AS yang meminta agar pesawat itu dikembalikan ke Paman Sam. Iran juga mengatakan, mainan itu dijual di Iran seharga USD4 atau sekira Rp36 ribu (Rp9.167 per USD). Demikian seperti diberitakan Associated Press, Selasa (17/1/2012).
 
Jatuhnya pesawat mata-mata tak berawak milik AS di Iran menjadi sumber ketegangan antara kedua negara itu. Iran menuding AS melanggar kedaulatan Iran dengan mengirim pesawat mata-mata tak berawak. Iran juga dikabarkan membongkar pesawat itu dan menguak sejumlah rahasia yang ada di pesawat mata-mata tersebut.
 
Pada saat AS meminta agar Negeri Persia itu mengembalikan pesawatnya yang jatuh, Iran juga menolak untuk memberikannya. Menurut Iran, pesawat itu menjadi simbol keberhasilan Iran dalam mengalahkan AS.
 
Militer Iran mengklaim, pesawat itu jatuh ditembak oleh pasukan Garda Revolusi Iran, namun Paman Sam menampik hal itu. AS mengatakan, pesawatnya jatuh di Iran karena adanya kesalahan teknis. Pejabat militer Iran juga menolak untuk memberikan keterangan lebih lanjut terkait jatuhnya pesawat mata-mata tak berawak itu.
 
Iran hanya mengatakan, tidak ada pihak di luar Iran yang membantu menjatuhkan pesawat milik AS tersebut.(AUL)
 
 
Iran Mocks US With Toy Drone
ABC News
 
The Iranian government, which captured a U.S. stealth drone in December, has agreed to give the top-secret spy craft back, but with a catch.
 
Instead of the original RQ-170 Sentinel drone, the Islamic Republic said Tuesday that it will send President Obama a tiny toy replica of the plane.
 
 
Commander: Iran Keeps Enemy Drone
 
TEHRAN (FNA)- Senior Iranian military officials stressed that Iran will not return the US stealth drone captured by its armed forces.
 
Islamic Revolution Guards Corps (IRGC) Lieutenant Commander General Hossein Salami said in remarks broadcast on state television that the violation of Iran's airspace by the US drone was a "hostile act" and warned of a "bigger" response. He did not elaborate on what Tehran might do.
 

__._,_.___
Recent Activity:
Free download [Internet Explorer/Firefox]:
Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

--------------------------------------------------------------------------
**Boycott Israel**Support Palestine**

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your mail delivery settings or email the moderators at hidayahnet-owner@yahoogroups.com with the title "change to daily digest".

--------------------------------------------------------------------------

Affiliates:
iPerintis - eGroup untuk Saintis dan Jurutera Muslim 
http://groups.yahoo.com/group/iperintis/

Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Ikram Malaysia                 : http://www.ikram.org.my
Palestinkini Info              : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera      : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                     : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood         : http://ikhwanweb.com
Hidayahnet website             : http://hidayahnet.multiply.com/ 
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment