14 June 2012

RE: Help Palestine [hidayahnet] MELAKNAT DAN MENDOA KECELAKAAN

 

Minta tolong pencerahan….

 

Ali-Imraan:

[3.61] Kemudian sesiapa yang membantahmu (wahai Muhammad) mengenainya, sesudah engkau beroleh pengetahuan yang benar, maka katakanlah kepada mereka: "Marilah kita menyeru anak-anak kami serta anak-anak kamu, dan perempuan-perempuan kami serta perempuan-perempuan kamu, dan diri kami serta diri kamu, kemudian kita memohon kepada Allah dengan bersungguh-sungguh, serta kita meminta supaya laknat Allah ditimpakan kepada orang-orang yang berdusta".

 

 

From: hidayahnet@yahoogroups.com [mailto:hidayahnet@yahoogroups.com] On Behalf Of amri el wahab
Sent: Tuesday, 5 June, 2012 8:40 AM
To: Ikhwanul Muslimun
Subject: Help Palestine [hidayahnet] MELAKNAT DAN MENDOA KECELAKAAN

 

 

Al Imam Hujjatul Islam Al Ghazali r.a menyebut di dalam Kitab nya Bidayatul Hidayah dalam Bab Cara Meninggalkan Maksiat:

Jangan sekali sekali kita melaknat mahkluk Allah, samada binatang atau manusia dan jangan sekali kali kita menghukum seseorang yang mengucap dua kalimah syahadah (seorang Islam) bahawa dia tolak Islam, kafir dan munafiq kerana kita tidak tahu apa yang ada didalam hatinya (niatnya)kecuali Allah sahaja yang tahu apa yang tersembunyi di dalam hatinya.Jangan lah kamu hendak mendahului Allah dengan mencampuri urusan antara orang yang kita tuduh itu dengan Allah.Dan ketahuilah di akhirat nanti Allah tidak akan tanya kita mengapa kita tidak laknat orang yang buat kejahatan sebaliknya Allah akan tanya mengapa kita laknat dia.

Kita di larang juga mendoakan kecelakaan terhadap sesiapa sahaja mahkluk Allah.Jika kita di zalimi maka serahkan urusan ini kepada Allah.Kerana ada tersebut di dalam sebuah hadis yang bermaksud:

“Sesungguhnya orang yang terkena zalim itu mendoakan celaka ke atas orang yang menzalimnya sehingga suatu kecelakaan yang dibalakan keatas orang yang zalim itu melebihi daripada balasan yang patut diterimanya.Maka orang yang pada mulanya zalim tadi (telah menjadi kena zalim pula) lalu ia menuntut haknya pada hari kiamat nanti ke atas orang yang kena zalim yang mendoakan celaka ke atasnya”.

Hajjaj bin Yusof As Staqafi ialah seorang Gabenor Kufah di zaman pemerintahan Bani Umaiyyah.Dia alim tetapi banyak membuat zalim.Orang sangat memaki hamun akan dia di atas kezalimannya namun berkata seorang ulama:

“Sesungguhnya Allah akan menyiksa orang yang memaki hamun Al Hajjaj saperti mana Allah menyiksa Al Hajaj kerana kezalimannya”.

 

===================================

Salaam & Regards

Amri el Wahab

My Online Shop: http://amri-shoppe.blogspot.com

My Blog: http://fitrahislami.wordpress.com

=====================================


Pesanan Guru Mursyid :"Kalau kita hendak menasihati orangTanya hati kita dahulu Tujuan kita hendak beri nasihat atau hendak memberi malu pada orang.Apabila kita hendak menyampaikan ilmu kepada orang.Apakah tujuan kita? Hendak berkongsi ilmu atau hendak menunjuk yang kita lebih tahu.
Kalau kita hendak bercakap tentang sesuatu,  kita tentu tahu niat kita, hendak menunjuk kita pandai atau rasa berkewajiban menyampaikan ilmu".

Ingatlah pahala sesuatu amal ditentukan oleh keikhlasan kita.Kalau tujuan bukan kerana Allah, amalan itu akan menjadi macam debu.Bukan pahala kita dapat tapi bala.

 


_____________________________________________________________________
This message has been checked for all known viruses by the MessageLabs Virus Scanning Service. For further information visit http://www.messagelabs.com/stats.asp


CONFIDENTIALITY NOTICE: This communication (which term shall include any attachments) contains information which is confidential and proprietary in nature and the copyright in which belongs to Zuellig Pharma Asia Pacific or a subsidiary of Zuellig Pharma Asia Pacific (hereafter referred to jointly and singularly as Zuellig Pharma) or a third party.

This communication is intended solely for the individual to whom it is addressed. If you are not the intended recipient of this communication, you may not disseminate, distribute, copy or otherwise disclose or use the contents of this communication without the written authority of Zuellig Pharma. If you have received this communication in error, please delete and destroy all copies and kindly notify the sender by return email or telephone immediately. Thank you.

Zuellig Pharma makes no representations or warranties in respect of the integrity of this communication, including but not limited to any warranty that this communication is free of errors, viruses or other malicious code, interception or interference.
_______________________________________________________________________
This message has been checked for all known viruses by the MessageLabs Virus Scanning Service. For further information, visit http:\\www.messagelabs.com\stats.asp

__._,_.___
Recent Activity:
Free download [Internet Explorer/Firefox]:
Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

--------------------------------------------------------------------------
**Boycott Israel**Support Palestine**

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your mail delivery settings or email the moderators at hidayahnet-owner@yahoogroups.com with the title "change to daily digest".

--------------------------------------------------------------------------

Affiliates:
iPerintis - eGroup untuk Saintis dan Jurutera Muslim 
http://groups.yahoo.com/group/iperintis/

Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Ikram Malaysia                 : http://www.ikram.org.my
Palestinkini Info              : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera      : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                     : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood         : http://ikhwanweb.com
Hidayahnet website             : http://hidayahnet.multiply.com/ 
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment