26 June 2012

Help Palestine [hidayahnet] Pakatan Rakyat komited dalam isu adat dan tanah terbiar

 

Pada Tonggak ke 9 Manifesto Pakatan Rakyat Negeri Sembilan menyentuh bab Rakyat Nan Berbudaya dan Beradat. Ianya antara lain menyebut untuk  menaikkan elaun Datuk Lembaga Adat kepada RM1,000 sebulan dan memberi elaun sebanyak RM250 sebulan kepada Buapak-Buapak. Bukannya satu usaha yang mudah untuk Datuk Lembaga untuk memanggil semua anak buah untuk menyelesaikan isu tanah adat terbiar, apatah lagi jika satu geran ada sehingga 50 penama.
 
Sudah pasti 50 penama ini mungkin ada yang sudah meninggal dunia, ada yang tinggal di luar Negeri Sembilan dan sebagainya.
 
Tapi yang menjadi tanda tanya, bagaimana pula dalam kes tanah adat yang diambil kerajaan untuk projek pelebaran jalan, pembinaan landasan keretapi berkembar, pembinaan loji rawatan air dan sebagainya, isu tanah adat ini boleh diselesaikan?
 
Perincian Manifesto Pakatan Rakyat Negeri Sembilan di http://mohdtaufek.blogspot.com/2012/02/manifesto-pakatan-rakyat-negeri.html
 
Pulih tanah adat terbiar
Sinar Harian 26 Jun 2012
 
SEREMBAN – Datuk Lembaga Adat di negeri ini disarankan memain peranan membantu Kerajaan Negeri memulihkan tanah adat terbiar. Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, Kerajaan Negeri berdepan kesukaran membangunkan tanah terbiar berikutan sukar mendapat kerjasama pemilik tanah adat.
 
"Terdapat dua kategori tanah terbiar iaitu tanah terbiar daratan dan tanah terbiar sawah. Tanah terbiar daratan seperti kebun dan ladang berjaya kita selesaikan dengan kerjasama Risda, Felcra dan unit peladang.
 
"Namun, tanah terbiar sawah sukar dibangunkan kerana ia tanah adat dan rata-rata tuan tanah enggan memberi kerjasama," katanya kepada pemberita, semalam.
 
Menurutnya, kebanyakan tanah adat di negeri ini terbiar dan tidak diusahakan pemilik. "Ia menjadi masalah kepada Kerajaan Negeri. Masalah ini berlaku kerana geran tanah adat mempunyai banyak nama dan adakala satu geran  sehingga 50 penama.
 
"Kita mahu Datuk Lembaga memainkan peranan dengan mengumpulkan anak buah dan waris supaya ambil kuasa dan tindakan terhadap tanah terbiar dengan mengusahakannya.
 
"Kita sentiasa berharap tanah adat dapat dipulihkan dan diusahakan dengan baik selaras dengan hasrat Kerajaan Negeri memulihkan tanah terbiar," katanya.
 
Mohamad berkata, sehingga kini, Kerajaan Negeri berjaya memulihkan 30 peratus masalah tanah terbiar di negeri ini.
 

__._,_.___
Recent Activity:
Free download [Internet Explorer/Firefox]:
Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

--------------------------------------------------------------------------
**Boycott Israel**Support Palestine**

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your mail delivery settings or email the moderators at hidayahnet-owner@yahoogroups.com with the title "change to daily digest".

--------------------------------------------------------------------------

Affiliates:
iPerintis - eGroup untuk Saintis dan Jurutera Muslim 
http://groups.yahoo.com/group/iperintis/

Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Ikram Malaysia                 : http://www.ikram.org.my
Palestinkini Info              : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera      : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                     : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood         : http://ikhwanweb.com
Hidayahnet website             : http://hidayahnet.multiply.com/ 
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment