14 June 2012

Help Palestine [hidayahnet] 62 Pekerja Tuntut PM Lunas Gaji Minima.

 


 MG_9540 : rodziah bersama, wakil pekerja Power Security, Aziz Ismail, dan Pegawai exco Hal Ehwal Wanita, Rozaini menunjukkan slip gaji dan beberapa dokumentasi tuntutan



Shah Alam : Mantan Ketua Pengawal Power Security yang enggan namanya disiarkan melahirkan rasa kesalnya apabila  presiden pengawal keselamatan Malaysia telah  siarkan  dalam akhbar  pada September, 2011 dengan istiharkan semua syarikat pengawal telah bayar gaji minima di Semenangan Malaysia pada bulan  Julai,  dan Sabah  Sarawak  pada Ogos, 2011.

"Kita telah "survey" semua syarikat pengawal keselamatan dan didapati tiada sebarang bayaran di terima. Kejadian ini berlaku  saat umat islam menanti Hari Raya Aidilfitri tahun lepas.
 
Semenjak itu, semua pengawal keselematan buat bantahan. Walaupun sudah buat bantahan syarikat Power Security tetap tidak bayar gaji kami", katanya.

Beliau juga mendakwa,  Board power security telah keluarkan duit syarikat untuk kepentingan sendiri . Perkara ini telah   di maklumkan oleh penyelia power security, Ismail Mahmood.

Katanya, "sebagai ketua pengawal keselamatan saya mewakili semua pekerja  mohon agar PM, dan KDN  atasi isu pemerdangangan secara serius .Kami rasa terkilan sebagai rakyat Malaysia yang dibayar gaji minima Rm300 telah di perkoak katik, di perdagangkan dinegara sendiri. Walaupun berbagai aduan dibuat, namun pihak berwajib seolah lepas tangan.

Kami  tetap terus menuntut hak kami  seperti yang dijanjikan  Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) dengan membayar tuntutan  sebanyak RM 121 ribu untuk  56 pekerja dalam masa terdekat".  
  
Tambahnya lagi, PM, Najib telah umumkan kepada seluruh rakyat Malaysia gaji minima RM900, namun kita masih belum dapat bayaran gaji tersebut.   Kita tidak mahu penipuan terus berlaku.


Beliau berkata,  "semenjak Kerajaan  umumkan  gaji minima  pertama di siarkan pada 15 Feb 2011tetapi kenyataan ini ditarik balik pada  2010 atas arahan Persatuan Syarikat Pengawal Keselamatan Semalaysia untuk dikaji.

"Setelah dikaji dan diluluskan   gaji tersebut tidak dibayar sehingga sekarang.

"Slip Gaji yang kami terima RM1000 tetapi hanya dapat RM900, epf dan socso juga kadangkala  tidak masuk. 

Kami telah dilantik dibawah kementerian pelajaran Malaysia untuk menjaga 16 buah sekolah sekitar Shah Alam.

Justeru, saya harap PM, Najib  dapat lunaskan janji gaji minima, jangan hanya pandai cakap tak serupa bikin.Besar harapan agar kerajaan negeri Selangor, dapat atasi isu ini dengan membela semua nasib pekerja pengawal keselamatan", katanya dalam sidang media selepas mesyuarat Power Security petang semalam, di SUK, Shah Alam, disini.



Wartawan difahamkan  oleh Ketua Pengawal Keselamatan Power Security, gaji pokok untuk seorang  pengawal RM300 , namun setelah  diumumkan kerajaan pusat baru-baru ini, gaji minima  yang diterima Pengawal RM700.


Semua pengawal hanya memperolehi RM500 gaji kasar dan RM150 adalah KOALA.

Editor : Khaulah Azwar
 
 
 




__._,_.___
Recent Activity:
Free download [Internet Explorer/Firefox]:
Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

--------------------------------------------------------------------------
**Boycott Israel**Support Palestine**

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your mail delivery settings or email the moderators at hidayahnet-owner@yahoogroups.com with the title "change to daily digest".

--------------------------------------------------------------------------

Affiliates:
iPerintis - eGroup untuk Saintis dan Jurutera Muslim 
http://groups.yahoo.com/group/iperintis/

Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Ikram Malaysia                 : http://www.ikram.org.my
Palestinkini Info              : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera      : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                     : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood         : http://ikhwanweb.com
Hidayahnet website             : http://hidayahnet.multiply.com/ 
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment