19 October 2011

Re: Help Palestine [hidayahnet] Menteri kata tak payah bayar yuran PIBG, BODOH

 

Kenapa pulak hancur pendidikan negara kita? Selama ni pun rata rata ibubapa bayar gak yuran PIBG. Tapi bila sekolah nak buat aktiviti, minta sumbangan gak dari ibu bapa. Takde masalah pun. Cikgu cikgi  tak  pening pun. Memang selalu nya macam tu. Nak buat hari kantin, minta sumbangan, jual kupon, cari penaja dan sebagai nya. Tak de masalah pun.
Nak buat kem motivasi pun minta sumbangan ibubapa. Takde masalah pun selama ini. Apa pulak pincang nya transformasi yang dilakukan dalam bajet tu?
Biarlah ibubapa berpendapatan kurang dari RM3K dikecualikan dari membayar yuran PIBG. Apa pulak masalah nya. Berilah mereka yang bekerja sendiri menikmati kemewahan yang di berikan oleh kerajaan BN. Selama ni pun, yang bekerja dah jenuh dah dok perabih duit kerajaan BN. Biarlah kita sama sama rasa.
Yang bekerja sendiri pun rakyat juga. Bukan yang bekerja je rakyat.  Mereka dah dapat pelbagai insentif dan kemudahan dari kerajaan pemerintah. Kerajaan BN lah tu.
Jangan ingat nak besarkan tembolok sendiri saja. Satu MALAYSIA!!!!!!
From: "Suara@yahoo.com" <Suara@yahoo.com>
To: Ikhwanul Muslimun <hidayahnet@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, October 16, 2011 6:48 PM
Subject: Help Palestine [hidayahnet] Menteri kata tak payah bayar yuran PIBG, BODOH

 
Hancurlah pendidikan negara macam ni. Bajet 2012 bukan main lagi Najib berbangga yuran sekolah yang hanya RM24.50 dimansuhkan. Najib lupa yuran PIBG ada yang sampai RM300 apa cerita? Yuran PIBG lah selama ini diguna untuk membantu sekolah dan guru dalam pelbagai aktiviti akademik dan kokurikulum di sekolah sebab peruntukan kerajaan BN yang selalu tak ada, lambat, tak cukup.
 
Akhirnya Menteri dibawah pun kata pelajar miskin wajar dikecuali yuran PIBG. Pelajar miskin bermakna mereka dari keluarga pendapatan RM3,000. Yang bekerja sendiri lepas ni ramailah yang termasuk dalam kategori miskin sebab tiada rekod LHDN.
 
Hancur, hancur sekolah kita. Cikgu cikgi dah mula garu kepala mana nak cari duit buat program di sekolah, hari sukan, hari anugerah, hari cemerlang, hari sambut menteri dan macam-macam hari lagi. Bukan setakat sambut hari cikgu pening kepala, kertas nak cetak soalan peperiksaan pun nampaknya kena keluar dari poket cikgu lah lepas ni.
 
Sepatutnya Najib tak payah mansuhkan yuran sekolah. Cuma hadkan yuran PIBG, kemudian pastikan semua aktiviti di sekolah ada bajet dari kementerian. Untuk ibu bapa pelajar yang tidak mampu bayar yuran sekolah dan yuran PIBG, apa guna tabung KWAPM (Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin) yang setiap kakitangan kerajaan sekarang ini tolak RM1 secara otomatik setiap bulan ke tabung KWAPM.
 
MANA PERGI DUIT TABUNG KWAPM?
 
Jangan hancurkan sekolah kita. Biar UMNO BN yang hancur sepatutnya.
 
PELAJAR MISKIN WAJAR DIKECUALI YURAN PIBG
Berita Harian
16 Okt 2011
 
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata keputusan menetapkan sejumlah bayaran oleh PIBG kepada ibu bapa pelajar sekolah perlulah dilakukan secara muafakat dan mengikut keutamaan. "Bukan mudah untuk menetapkannya (bayaran PIBG di sekolah) kerana ada ibu bapa di Kuala Lumpur dan Damansara Utama sanggup membayar lebih, jadi susah nak hadkan.
 
"Bagi saya, biarlah PIBG buat keputusan secara muafakat dengan ahlinya untuk menentukan sesuatu yuran tambahan, saya sudah sebut banyak kali supaya tumpukan kepada yang utama, jika ibu bapa tak mampu sepatutnya dikecualikan," katanya selepas Majlis Perasmian Smart Remaja di Sekolah Kebangsaan (SK) Berangan 2 di sini, semalam.
 
Sebelum ini, akhbar melaporkan PIBG diminta berunding dengan ibu bapa mengenai yuran yang mahu dikenakan kepada pelajar bagi mengelak timbul kekeliruan berikutan pemansuhan yuran sekolah seperti diumumkan dalam Bajet 2012.
 
Berikutan itu, Kementerian Pelajaran mengeluarkan pekeliling kepada semua sekolah supaya setiap keputusan yang mahu dijalankan PIBG mesti mendapat persetujuan ibu bapa dan guru besar atau pengetua bagi mengelak berlaku sebarang masalah.
 
Mengulas mengenai peruntukan tambahan RM1 bilion melalui Tabung Khas Pembinaan, Penambahbaikan dan Penyelenggaraan Sekolah dalam Bajet 2012, Dr Mohd Puad berkata, pihaknya menjangkakan masalah membabitkan bangunan 2,209 sekolah di seluruh negara yang rosak teruk dapat diselesaikan tahun depan.
 
"Apabila dapat peruntukan tambahan menerusi tabung yang diumum Perdana Menteri, kita yakin boleh selesaikan tahun depan. Kebanyakan sekolah yang mengalami masalah berkenaan ialah di Sabah dan Sarawak, oleh itu, kita berharap dapat selesaikan secepat mungkin," katanya.
 
 


__._,_.___
Recent Activity:
Free download [Internet Explorer/Firefox]:
Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

--------------------------------------------------------------------------
**Boycott Israel**Support Palestine**

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your mail delivery settings or email the moderators at hidayahnet-owner@yahoogroups.com with the title "change to daily digest".

--------------------------------------------------------------------------

Affiliates:
iPerintis - eGroup untuk Saintis dan Jurutera Muslim 
http://groups.yahoo.com/group/iperintis/

Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Ikram Malaysia                 : http://www.ikram.org.my
Palestinkini Info              : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera      : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                     : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood         : http://ikhwanweb.com
Hidayahnet website             : http://hidayahnet.multiply.com/ 
MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment