16 October 2011

Help Palestine [hidayahnet] INFO : Misteri Etnik Part 1 : Warisan 500 tahun masyarakat Portugis terpelihara

 

Misteri Etnik Part 1 : Warisan 500 tahun masyarakat Portugis terpelihara


KOTA A Famosa di Banda Hilir kubu pertahanan Portugis yang menjadi tarikan pelancong.


Budaya nenek moyang tak tercemar dek arus pembangunan, peninggalan sejarah jadi kebanggaan.

SEJARAH mereka sudah cukup jelas. Malah, sejak di bangku sekolah lagi, pelajar sekolah menengah sudah didedahkan dengan kisah penjajahan Portugis di negara ini, terutama di Melaka yang menjadi punca kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka, kekal hingga hari ini.

Sejarah 1511 jelas tercatat sebagai detik bagaimana sebuah empayar pemerintahan Melayu terbesar dan cukup dihormati di nusantara, malah di dunia jatuh ke tangan mereka, meninggalkan Melaka sebagai sebuah negeri tanpa raja meskipun di situlah pemerintahan beraja Melayu pertama diasaskan di Kepulauan Melayu bermula dengan kemasukan Parameswara.



tentera Portugis menyerang Melaka

Penjajahan Portugis selama 130 tahun di Melaka bermula sejak 24 Ogos 1511 di bawah pimpinan Alfonso de Albuquerque sebenarnya bukan sekadar meninggalkan sejarah, turut mewujudkan keturnan etnik baru di negara ini, selain menyerap masuk pelbagai elemen budaya, bahasa dan cara hidup dalam kehidupan masyarakat tempatan.

Tidak perlu diperincikan mengenai sejarah penjajahan Portugis kerana ia memang sudah cukup diketahui umum. Malah, kesan penjajahan itu masih dapat dilihat di Melaka terutama di tengah bandarnya di mana masih dapat dilihat di Melaka terutama di tengah bandarnya di mana masih tersergam sisa bangunan A Famosa, kubu pertahanan Portugis yang menjadi tarikan pelancong di Bandaraya Bersejarah itu.

Replika kapal Portugis di Melaka


Lebih menarik untuk diceritakan ialah mengenai bagaimana masyarakat Portugis yang turut dikenali sebagai Papia Kristang boleh kekal berkembang pesat di negara ini, malah membentuk satu komuniti di Penempatan Portugis di Ujong Pasir, Melaka. Bukan itu saja, cara hidup, bahasa dan budaya mereka masih utuh seperti ketika 500 tahun dulu.

Melewati pintu gerbang kampong Portugis, beberapa ratus meter dari Bukit San Juan (St John), sudah terasa seperti berada dalam kampung Melayu kerana ketika berselisih dengan penduduknya, sukar untuk dibezakan sama ada mereka Melayu atau Portugis. Ada juga yang raut wajahnya mirip India dan ada pula seperti Cina.

Butiran selanjutnya ...


--
~ 睡眠不足のママ ~
http://laman-seri.blogspot.com
http://little-kiosk.blogspot.com
Everyone thinks of changing the world, but no one thinks of changing himself. – Leo Tolstoy

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Firman Allah SWT :
[7:179] Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.

Hadis Rasulullah SAW:
Dari Abu Hurairah r.a., dari Rasulullah SAW., sabdanya: "Siapa yang tasbih tiga puluh tiga kali, tahmid tiga puluh tiga kali, takbir tiga puluh tiga kali, jadi jumlahnya sembilan puluh sembilan kali, kemudian dicukupkannya seratus dengan membaca: "La ilaha illallahu wahdahu la syarikalahu lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa 'ala kulli syai-in qadir. Maka diampuni Allah segala kesalahannya, walaupun sebanyak buih di lautan." (Hadis riwayat Muslim)
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

__._,_.___
Recent Activity:
Free download [Internet Explorer/Firefox]:
Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

--------------------------------------------------------------------------
**Boycott Israel**Support Palestine**

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your mail delivery settings or email the moderators at hidayahnet-owner@yahoogroups.com with the title "change to daily digest".

--------------------------------------------------------------------------

Affiliates:
iPerintis - eGroup untuk Saintis dan Jurutera Muslim 
http://groups.yahoo.com/group/iperintis/

Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Ikram Malaysia                 : http://www.ikram.org.my
Palestinkini Info              : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera      : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                     : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood         : http://ikhwanweb.com
Hidayahnet website             : http://hidayahnet.multiply.com/ 
MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment