04 June 2013

Help Palestine [hidayahnet] Ulamak yang berani menegur pemerintah

 


Siang tadi 4 Jun 2013 kami dalam perjalanan dari Kuantan ke Seremban, buka radio dalam kereta siaran Pahang FM. Tazkirah yang amat menyentuh perasaan saya dan isteri yang mendengarnya dengan begitu khusyuk sekali. Kisahnya seorang ulamak yang begitu berani menegur pemerintah pada ketika itu. Ulamak tersebut ialah Abu Hazim Salamah bin Dinar, manakala pemerintah tersebut ialah Khalifah Sulaiman bin Malik.

Apabila Khalifah Sulaiman dan segala pembesar dan alim ulamak dari Damaskus, ibu kota khalifah Umayyah melawat Madinah semua pembesar Madinah berpusu-pusu hendak berjumpa dengan hajat masing-masing. Namun Khalifah Sulaiman perasan Kadi dan Imam Madinah pada ketika itu iaini Abu Hazim tidak datang menyambutnya.

Lalu Khalifah Sulaiman memerintahkan pegawai khasnya memanggil Abu Hazim mengadap. Berlakulah dailog yang begitu panjang antara Abu Hazim dan Khalifah Sulaiman, dimana sebelum ini tiada ulamak yang berani menegur Khalifah Sulaiman melainkan Abu Hazim.

Dailognya semakin menarik apabila Khalifah Sulaiman tertarik akan nasihat yang diberikan oleh Abu Hazim.

Setelah selesai dailog dan Khalifah berpuas hati dengan Abu Hazim, lalu Khalifah menawarkan kepada Abu Hazim apa saja permintaan, Khalifah akan menunaikannya.

Abu Hazim tidak berkata apa-apa dan tidak meminta apa-apa. Setelah didesak Abu Hazim berkata , beliau takut Khalifah tidak akan dapat menunaikan permintaannya. Khalifah terus mendesak. Lalu Abu Hazim berkata "Selamatkan aku dari api neraka dan masukkan aku dalam syurga". Itulah satu-satunya permintaan Abu Hazim kepada Khalifah, tersentak Khalifah mendengarkan permintaan Abu Hazim yang tidak akan dapat ditunaikannya.

Penceramah dalam Pahang FM berseloroh kalau kita jumpa pemerintah negara sekarang ini, apa yang kita minta, tanah, balak, biasiswa?

Ada lagikah ulamak yang seberani dan begitu lunak bercakap menasihati pemerintah seperti Abu Hazim pada zaman ini tanpa mengharapkan sebarang ganjaran dunia, pangkat, harta dan kekayaan?

Dailog panjang lebar antara Abu Hazim dan Khalifah Sulaiman sepenuhnya di http://rozmal.blogspot.com/2013/06/ulamak-yang-berani-menegur-pemerintah.html


__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
Free download [Internet Explorer/Firefox]:
Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

--------------------------------------------------------------------------
**Boycott Israel**Support Palestine**

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your mail delivery settings or email the moderators at hidayahnet-owner@yahoogroups.com with the title "change to daily digest".

--------------------------------------------------------------------------

Affiliates:
iPerintis - eGroup untuk Saintis dan Jurutera Muslim 
http://groups.yahoo.com/group/iperintis/

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Ikram Malaysia                 : http://www.ikram.org.my
Palestinkini Info              : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera      : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                     : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood         : http://ikhwanweb.com
Hidayahnet website             : http://hidayahnet.multiply.com/ 
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment