15 January 2013

Re: Help Palestine [hidayahnet] APA SEBENARNYA ISU KALIMAH ALLAH?

 

Salam sejahtera mari lah kita mengambil iktibar dari perdebatan antara saya dengan orang yang sayangkan alim ulamak, dan tujuan saya menghatar message kesini adalah untuk kita sama bincng cara tebaik bagi ahli kitab untuk memeluk ugama islam. Kita tahu dan pernah dengar ayat ini bermain main dibibir orang islam sendiri, Awaludiin marifatullah, atau awal ugama mengenal Allah. dan setiap ayat dalam al quran bermula dari perktaan bismillah hirahman nirahim. KIita sekarang berada diera dimana sikap kerterbukaan anatara satu ugama dengan ugama yang lain tiada siapa dapat mengawal dan membohong manusia lain dengan ajaran sesat atau ajaran berpuak puak dan ajaran golongan yang meneyempit kan ugama islam atau kalimah Allah hanya untuk kaum melayu, kaum yang lain tak layak..

Sejarah silam tahu sebelum ugama islam dan kedatang muhammad rasul Allah, ugama nasrani telah wujud bermula di timur tengah. Sebelum muhammad dizahir kan kedunia ini syria dan segala dunia arab termasuk egypt ethopia dan lain lain adalah penganut ugama nasarani ini dan mereka berbahasa Arab. Di damsyek di lebonan di juruselem dan di jordan, lampu gereja gereja menyinar hampir seluruh pelusuk timur tengah hingga ke turki dan andalusia dan wilayah balkan, mereka semua berugama serani, di khaerah atau constantinapole di tunisia gereja gereja sudah tidak asing lagi. Mereka sayang kan nabi isa seperti mana kita sayang kan nabi muhammad. Dan meraka juga mengunakan perkataan Allah untuk tuhan mereka kerana mereka berbahasa Arab.Sebalaik nya, kedatangan rasul Allah yang terakhir ditentangg hebat oleh orang di semenajung hejazz, terutama di mekah dan taif kerana mereka tidak mempunyai ugama seperti yang ada di madinah. Mereka menyembah lebih dari 300 berhala di seklililng kabah. Ini tidak pulak berlaku di Madinah kerana disana ugama nasarani sudah mula bertapak termasuk lah kaum yahudi juga sudah lama bertapak disana, tidak seperti di mekah ketika itu. Untuk pengetahuan kita semua, negara negara timur tengah yang berugama nasrani ini mengunakan perkata Allah kerana mereka berbahasa arab, dalam pada itu Empror nero yang memrintah rome bergabung dengan seorang ulamak yahdui yang disingkir oleh kaum yahudi sendiri meranchang untuk memusanah kan pegangan orang nasrani. Bangsa roman ini sebelum menerima pakai ugama kristian adalah penyembah berhala berhala anatara nya madusa appolo dan zeus dan mereka juga meperchayai banyak tuhan.



--- On Fri, 11/1/13, amri el wahab <amriwahab@gmail.com> wrote:

From: amri el wahab <amriwahab@gmail.com>
Subject: Help Palestine [hidayahnet] APA SEBENARNYA ISU KALIMAH ALLAH?
To: "Al Falaah Group" <al-falaah@yahoogroups.com>, "Hidayah Net" <hidayahnet@yahoogroups.com>, "Ingatan Group" <ingatan@yahoogroups.com>, "PenawarKu" <Penawarku@yahoogroups.com>, "Perisik Rakyat" <PerisikRakyat@yahoogroups.com>, "RG09 group" <respeks_group@yahoogroups.com>, "SahabatTazkirah" <SahabatTazkirah@yahoogroups.com>
Date: Friday, 11 January, 2013, 11:23 AM

 

Yang jadi isu sekarang bukan persoalan kristian atau manusia sejagat percaya atau tak percaya kepada ALLAH.Kita semua setuju semua umat manusia samada kristian, buddha, hindu dan mana2 agama, (kecuali atheis) percaya bahawa Allah itu Tuhan.
Isu sebenar ialah adakah wajar kristian di Malaysia TUKAR NAMA TUHAN MEREKA kepada nama "ALLAH" di dalam Bible? 

Saya ulangi....TUKAR NAMA TUHAN MEREKA KEPADA "ALLAH".

Kita umat Islam tidak bantah sesiapa sahaja untuk percaya kepada Allah.Bukan percaya sahaja tetapi wajib sembah Allah.Yang kita bantah ialah apabila mereka (pihak gereja kristian di Malaysia) berkeras nak tukar nama tuhan mereka kepada nama ALLAH.Apa motif mereka.Sudah pasti untuk menjadikan kalimah Allah ini sebagai senjata ampuh perang/dakyah mereka terhadap umat Melayu/Islam di Malaysia.



===================================

Salaam & Regards

Amri el Wahab

My Online Shop: http://amri-shoppe.blogspot.com

My Blog: http://fitrahislami.wordpress.com

=====================================

Pesanan Guru Mursyid :"Kalau kita hendak menasihati orangTanya hati kita dahulu Tujuan kita hendak beri nasihat atau hendak memberi malu pada orang.Apabila kita hendak menyampaikan ilmu kepada orang.Apakah tujuan kita? Hendak berkongsi ilmu atau hendak menunjuk yang kita lebih tahu.
Kalau kita hendak bercakap tentang sesuatu,  kita tentu tahu niat kita, hendak menunjuk kita pandai atau rasa berkewajiban menyampaikan ilmu".

Ingatlah pahala sesuatu amal ditentukan oleh keikhlasan kita.Kalau tujuan bukan kerana Allah, amalan itu akan menjadi macam debu.Bukan pahala kita dapat tapi bala.

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (2)
Recent Activity:
Free download [Internet Explorer/Firefox]:
Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

--------------------------------------------------------------------------
**Boycott Israel**Support Palestine**

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your mail delivery settings or email the moderators at hidayahnet-owner@yahoogroups.com with the title "change to daily digest".

--------------------------------------------------------------------------

Affiliates:
iPerintis - eGroup untuk Saintis dan Jurutera Muslim 
http://groups.yahoo.com/group/iperintis/

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Ikram Malaysia                 : http://www.ikram.org.my
Palestinkini Info              : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera      : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                     : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood         : http://ikhwanweb.com
Hidayahnet website             : http://hidayahnet.multiply.com/ 
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment