21 October 2014

Help Palestine [hidayahnet] Tazkirah : Solat Yang Hilang (Sertai Kem Ibadah Smart Solat Bersama Imam Muda Hassan ) Musim Cuti Sekolah November 2014

 

Tazkirah al fadhil ustaz Roslan Mohamed : Solat yang hilang .

Apakah yang di maksudkan dengan solat yang hilang ??

Maksudnya adalah walaupun solat tetapi sayang ramai yang tidak dapat mencapai solat yang benar-benar di terima Allah SWT. Maknanya hilang roh solatnya. Walaupun solat tetapi tidak bawa kebaikn dalam kehidupannya.Walupun solat tapi masih buat maksiat;

Solat yang dilakukan tidak kusyuk; tidak ada nikmat dalam solat. Tubuh badan mereka bergerak untuk kerjakan solat  tetapi jiwa rohani mereka tidak solat, kosong belaka.

Ramai yang sedar  solat merupakan tiang agama  tetapi tidak mahu laksanakan dengan baik , tidak mahu memperbaiki bacaan solatnya terutama surah Al-Fatiha yang merupakan tunjang dalam bacaan solatnya. Semakin hari umur kita semakin pendek namun ramai yang ambil ringan tentang ibadahnya, 

Adakah anda tahu jika tidak betul bacaan Surah Al-Fatiha dalam solat  dengan sebutan makraj yang betul maka solatnya automatik terbatal.

Ramai yang baca berbagai surah namun ramai yang tidak mahu menghayati bacaan dan maksudnya. Jika tidak faham maksud bacaan solat bagaimana ingin mencapai kelazatan dalam solat ??  Tidak faham apa yang di baca dalam solat lantaran berbagai perkara yang di fikir ketika dalam solatnya.  

Pandangan Allah bagi umatnya yang tidak solat dan tidak mahu perbaiki solatnya??

Ketahuilah mereka yang tidak solat; tidak menjaga solatnya dengan  betul di padang masyar  nanti Allah tidak  meraiknnya; Allah tidak pandang orang yang tidak solat apatah lagi yang tidak perbaiki solatnya.

Di dunia kehidupan mereka tidak diberkati apatah lagi di akhirat nanti.

Di mana tiang solatnya??

Tiang solatnya adalah kusyuk dalam solat. Untuk memastikn jemah dapat solat yang kusyuk;seronok beribadah peranan imam amat penting. Bacaan solat imam mestilah baik dan mereka juga perlu tahu kedudukan jemaahnya, kemalasatan jemaah. Maka tidak wajar imam membaca surah-surah yang panjang membuat jemaah tidak kusyuk dalam beribadah. 

"Mereka yg tidak kusyuk solat adalah rugi-Imam Al-Gazali."

Soalan tanyalah Ustaz ??

1)  Masalah tidak lawas buang air; waswas. Bagaimana untuk atasi masalah ini??

Jwpn : atasi nya banykakn membaca bismillah; banyakkan doa mohon kepada Allah agar di dmudahkan ibadah jauh gangguan syaitan.
Jika betul sakit..boleh qadaq solat.zohor akhir waktu kemudian awalkn solat asar.

2) tidak mampu solat berdiri lama. Jawapan di bolrh solat duduk; baring. Yang penting berdiri dulu (qiam) baru duduk.
Jangan ajdi alasan tidak solat. Kita di benar tidak solat bila kita sudah meninggal dunia sahaja.

Justeru mohon kepada Allah sentiasa agar zuriat keturunan kita mendirikan solat.  Untuk perbaiki solat lebih baik maka wajarlah ibubapa menghantar anak-anak ke Kem Smart Solat musim cuti sekolah bersama Imam Muda Hassan Adli. 

Tarikh : 22-14 nov 2014 (Sabtu-Isnin) Jika ibubapa lewat balik kerja isnin sila maklum pada AJK Kem untuk menjaga anak-anak tuan/ puan.

Tempat : Kem alang sedayu bt 12 gombak, Selangor . 

Umur 7-18thn. 

Yuran rm200. 

Indoor /outdoor yang berlaitan ibadah  akan di huraikn Imam Muda Hassan Adli. ustaz ustazah akan huraikn berbagai persoalan tentang ibadah.moga ibadah kita di terima Allah swt insyaallah.

Tanggungjawab guru; ustaz; ustazah  amatlah berat dalam memberi didikan yang sempurna kepada anak-anak.namun ia perlu dapat kerjasama ibubapa dan semua pihak membantu anak-anak perbaiki solatnya. waallahhualam. 

Call 017-2436875 / 013-6893185 / 011-32611427 untuk pendaftaran peserta. Pastikan anak anda tidak lepas peluang untuk bersama Imam muda Hassan untuk perbaiki solatnya.  Disertakan surat penyertaan dan borang pendaftaran Kem Smart Solat. Sila download. mohon sebaran. kepada semua kenalan dalam Facebook, Wahtsapp, Email.. Kerjasama di harapkan. Sekian terima kasih.




__._,_.___

Posted by: Khaulah Azwar <khaulah0809@yahoo.com>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Free download [Internet Explorer/Firefox]:
Hidayahnet Toolbar [no virus, adware, malware etc]
http://hidayahnet.ourtoolbar.com

--------------------------------------------------------------------------
**Boycott Israel**Support Palestine**

All views expressed herein belong to the individuals concerned and do not in any way reflect the official views of Hidayahnet unless sanctioned or approved otherwise.

If your mailbox clogged with mails from Hidayahnet, you may wish to get a daily digest of emails by logging-on to http://www.yahoogroups.com to change your mail delivery settings or email the moderators at hidayahnet-owner@yahoogroups.com with the title "change to daily digest".

--------------------------------------------------------------------------

Affiliates:
iPerintis - eGroup untuk Saintis dan Jurutera Muslim 
http://groups.yahoo.com/group/iperintis/

Recommended sites:
Angkatan Belia Islam Malaysia  : http://www.abim.org.my
Ikram Malaysia                 : http://www.ikram.org.my
Palestinkini Info              : http://www.palestinkini.info
Partai Keadilan Sejahtera      : http://pk-sejahtera.org
Fiqh Siber                     : http://al-ahkam.net/
The Muslim Brotherhood         : http://ikhwanweb.com
Hidayahnet website             : http://hidayahnet.multiply.com/ 

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment